کاچار

سایت ریسپانسیو یعنی چه واکنشگرا چیست

ریسپانسیو چیست | سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا یعنی چه

ریسپانسیو چیست و چرا سایت Responsive اهمیت دارد؟

حتما در سال های گذشته در کسب و کار های الکترونیک به واژه ی ریسپانسیو یا همان واکنش گرا برخورده اید و میدانید که رعایت اصول ریسپانسیو امری ضروری است. در این مقاله از کاچار طراحی سایت ریسپانسیو را به صورت کاملا بررسی خواهیم کرد و در مورد اهمیت، مزایا و معایب سایت واکنش گرا بحث خواهیم کرد.

در ابتدا به این پرسش، پاسخ خواهیم داد که اصلا ریسپانسیو (Responsive) یعنی چه؟ واژه ی ریسپانسیو یا واکنش گرا در دنیای طراحی سایت در واقع به معنای دسترسی کاربر به اطلاعات مورد نیاز در تمام دستگاها و نمایشگرهاست. به این معنا که اطلاعات سایت ما در تمام دستگاه ها و نمایشگرها با کیفیت و‌ به درستی قابل دسترس باشد. اگر واکنش گرا بودن سایت را در نظر نداشته باشیم ممکن است عناصر سازنده ی سایت با ابعاد نمایشگر کاربر تناسب نداشته باشد و این عدم وجود رابط کاربری استاندارد، خلاف یک طراحی حرفه ای است.

ریسپانسیو چیست سایت واکنش گرا

ریسپانسیو بودن سایت چه مزایایی دارد؟

با وجود حالت ریسپانسیو در طراحی سایت کاربر بدون در نظر گرفتن بزرگی یا کوچکی نمایشگر خود میتواند از امکانات و خدمات سایت استفاده کند. با توجه به این که در دنیای امروز کاربران از دستگاه های مختلفی مانند: موبایل، تبلت، لپتاپ و… استفاده میکنند طراحی سایت ما باید به گونه ای باشد که کاربر برای دسترسی به امکانات سایت نیاز به زوم یا اسکرول افقی نداشته باشد این حالت همان اصل واکنش گرا بودن یا ریسپانسیو سایت است.
اگر تابحال با سایتی مواجه شده اید که هنگام بازکردن آدرس سایت در موبایل با کاهش خدمات، پرش دکمه ها یا به هم ریختگی متون مواجه شده اید یعنی اصل ریسپانسیو در آن سایت رعایت نشده است.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست واکنشگرا چیست

در تصویر بالا نمونه ای از یک سایت ریسپانسیو را برای شما نمایش داده ایم. میبینید که کاربر امکانات اساسی سایت را در حالت Responsive به ساده ترین شکل ممکن در دسترس دارد. این دسترسی آسان با تغییر چیدمان عناصر به صورت اصولی محقق میشود.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

حال که با معنی ریسپانسیو و اهمیت واکنش گرا بودن سایت اشنا شدید بهتر است بهترین مزیت های این اصل را بشناسید. در ادامه با ما همراه باشید.

پویا بودن سایت:
مهم ترین مزیت سایت های ریسپانسیو همین پویا بودن است. به این معنی که تمام اجزای سایت در قالبی کوچک تر و متناسب با نمایشگر کاربر قابل دسترسی هستند.
انعطاف پذیری سایت:
طراحی سایت ریسپانسیو کاملا منعطف است و دست شما را در طراحی باز میگذارد. مثلا شما میتوانید بخشی از سایت را که مربوط به نسخه ی دستکاپ است در حالت موبایلی نمایش ندهید و بجای آن هر آنچه که فکر میکنید برای کاربر کاربردی تر است را جایگزین کنید.
صرفه جویی در هزینه و زمان:
در گذشته لازم بود برای نمایش سایتمان در دستگاه های مختلف هزینه ی جداگانه پرداخت کنیم و مدت زیادی را برای طراحی های گوناگون صرف کنیم. اما با وجود قابلیت واکنش گرا با یک تیر چند نشان زده ایم و هزینه و زمان اضافی را فاکتور گرفته ایم.

افزایش فروش و کسب درآمد:
توجه داشته باشید که در دنیای امروز بخش زیادی از روزمرگی انسان ها در گوشی موبایلشان رفع میشود. از خرید گرفته تا پرداخت اقساط بانکی یا تماشای ویدئوهای آموزشی و… در نتیجه حجم عظیمی از کاربران سایت شما ترجیح میدهند که با موبایل خدمات را دریافت کنند. همانقدر که ریسپانسیو نبودن سایت شما میتواند باعث عدم رضایت و ریزش مشتری شود، ریسپانسیو بودن سایت باعث میشود ضمن افزایش بازدید و افزایش مشتری، کسب درآمد کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

طراحی سایت ریسپانسیو
سایت ریسپانسیو چه ویژگی مهمی دارد؟

بهبود سئو سایت مهم ترین اهمیت ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن یک سایت است. افزایش رتبه سایت در گوگل به میزان زیادی به رابط کاربری اصولی بستگی دارد. گوگل بر اساس رضایت کاربر رتبه ی سایت شما را تعیین میکند در نتیجه وجود حالت ریسپانسیو به میزان زیادی شانس شما را برای کسب رتبه در موتور جست و‌ جوی گوگل افزایش میدهد.

چگونه سایت ریسپانسیو (Responsive) طراحی کنیم؟

برای داشتن یک سایت ریسپانسیو شما باید قالب واکنش گرا داشته باشید. البته اگر سایت شما کد نویسی اختصاصی داشته باشد روش ریسپانسیو کردن اندکی از سایت های مدیریت محتوا و وردپرسی پیچیده تر است. در سایت های مدیریت محتوا و قالب آماده شما میتوانید با فعالسازی حالت واکنش گرا خودکار، صفحه ی ریسپانسیو از سایت خود در تمام دستگاه ها مشاهده کنید. اما در سایت های کدنویسی باید پیاده سازی این حالت را به یک متخصص در حوزه برنامه نویسی بسپارید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *